Reprezentuję przedsiębiorców przed organami kontroli podatkowej, w trakcie kontroli celno-skarbowych, a także w prowadzonych w ich następstwie postępowaniach podatkowych. Oferuję kompleksowe doradztwo podatkowe na każdym etapie postępowania kontrolnego. Pomagam zawczasu przygotować się do planowanej kontroli podatkowej. W trakcie kontroli na bieżąco przygotowuję odpowiedzi na zastrzeżenia, odwołania i skargi na decyzję organów podatkowych. Reprezentuję klientów przed organami administracyjnymi i sądami. Jako biuro rachunkowe na bieżąco badam i analizuję napływającą co miesiąc dokumentację przedsiębiorcy dbając o jak najlepsze przygotowanie nawet do niezapowiedzianej kontroli podatkowej.
Rzeczywistość podatnika
Przedsiębiorcy, których głównym celem jest rozwijanie swojej firmy widzą kontrolę podatkową lub celno-skarbową jako proces uciążliwy i ponadnormatywnie angażujący, a często wprost bezzasadny. Trudno się temu dziwić, utrwalona „praktyka” urzędów skarbowych, często nie mająca żadnego ugruntowania w przepisach prawa podatkowego, na co dzień spędza sen z powiek niejednemu przedsiębiorcy i jego doradcy. Dwa różne urzędy skarbowe mogą mieć zupełnie odmienne od siebie stanowiska w tej samej kwestii, a wyroki sądów administracyjnych często zmieniają kurs. W takiej przestrzeni podatkowej funkcjonować musi polski przedsiębiorca.
Kontrola podatkowa a kontrola celno-skarbowa
W sferze podatkowej wyróżniamy dwa postępowania kontrolne, które różnią się od siebie zakresem. Kontrola podatkowa to postępowanie sprawdzające, której podstawą jest podejrzenie nieprawidłowości w rozliczeniu podatków przez przedsiębiorcę. Reguluje ją ustawa Ordynacja podatkowa. Kontrola celno-skarbowa ma dużo szerszy charakter. Co do zasady, ma na celu wykrycie oszustw podatkowych np. wyłudzenia VAT-u. Stad też urzędnik kontroli celno-skarbowej ma dużo większe kompetencje, a zakres kontrolowanych aspektów może dotyczyć nie tylko prowadzonych ksiąg podatkowych, ale też np. udzielonych darowizn. Odpowiednie przygotowanie do kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej jak opracowanie strategii i argumentacji w ewentualnym postępowaniu podatkowym jest elementem kluczowym. Warto także znać prawa organów kontroli by na bieżąco przeciwdziałać ewentualnym nieprawidłowościom.
Kontrola podatkowa
Kontrola podatkowa może być wszczynana z urzędu przez naczelnika urzędu skarbowego, naczelnika urzędu celnego, wójta/ burmistrza/ prezydenta miasta, starostę, marszałka województwa, dyrektora izby skarbowej lub dyrektora izby celnej. Jest ona poprzedzona zawiadomieniem. Kontrolę podatkową wszczyna się zwykle po upływie 7 dni i nie później niż przed upływem 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia o zamiarze jej wszczęcia. Kontrola podatkowa jest też ograniczona czasowo, do 12 dni roboczych w przypadku mikroprzedsiębiorców, do 48 dni roboczych w przypadku dużych przedsiębiorców. Oznacza to, że w tym terminie organy kontroli podatkowej muszą przedstawić protokół wieńczący postępowanie.
W trakcie kontroli podatkowej urzędnik ma prawo do:
- wglądu w akta, księgi i wszystkich dokumenty przedsiębiorstwa powiązane z prowadzonym postępowaniem,
- przebywania na terenie nieruchomości, lokali i pomieszczeń należących do kontrolowanego podmiotu,
- pełnego wglądu w majątek przedsiębiorcy,
- przesłuchiwania świadków (np. pracowników, współpracowników przedsiębiorcy),
- zabezpieczenia zebranych dowodów.
Kontrola celno-skarbowa
Kontrola celno-skarbowa prowadzona jest przez naczelników urzędów celno-skarbowych, w praktyce natomiast przez pracowników Krajowej Administracji Skarbowej, jak i funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej. W przeciwieństwie do kontroli podatkowej kontrola celno-skarbowej nie musi być poprzedzone zawiadomieniem.
Funkcjonariusze KAS lub Służby Celno Skarbowej mają uprawnienia analogiczne do tych, którymi dysponują kontrolerzy z urzędu skarbowego, a dodatkowo:
- kontrola celno-skarbowa może zbierać i wykorzystywać informacje dotyczące nie tylko przedsiębiorstwa, ale również osób prowadzących działalność gospodarczą,
- kontrola celno-skarbowa może również występować do innych podmiotów o udostępnienie dokumentów zawierających informacje, w tym dane osobowe przedsiębiorcy.
Kontrola celno-skarbowa obejmuje bowiem wszelkie zdarzenia, które to mają mieć bezpośredni wpływ na powstanie lub wysokość zobowiązania podatkowego. Kontrola celno-skarbowa wszczynana jest zasadniczo w najpoważniejszych sprawach o podejrzenie przestępstwa podatkowego.
Postępowanie podatkowe
Następstwem kontroli podatkowej jest zwykle postępowanie podatkowe. Postępowanie podatkowe wszczynane jest przez naczelnika urzędu skarbowego lub urzędu celno-skarbowego po wykryciu nieprawidłowości. Jego celem jest ponowne wyliczenie należnego podatku.
Doradztwo w razie kontroli
Reprezentuję Klientów w postępowaniach podatkowych na każdym ich etapie.
- Oferuję pełne doradztwo podatkowe w opracowaniu najkorzystniejszej strategii udziału kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej jak i w prowadzonym postępowaniu. Wskazuję ryzyka oraz możliwości. Formułuję argumentację.
- Gromadzę i przygotowuję kompletną i odpowiednią dokumentację, która będzie kontrolowana przez organ w trakcie kontroli podatkowej lub kontroli celno-skarbowej. Pomagam wyjaśnić wykryte niejasności. Przedstawiam ewentualne ryzyka.
- Uczestniczę osobiście w czynnościach sprawdzających wykonywanych przez organy podatkowe podczas kontroli podatkowej. Dbam o to by czynności kontrolne realizowane były w granicach przysługujących stronom uprawnień.
- Doradzam na etapie przesłuchań przedsiębiorcy jak i jego pracowników.
- Sporządzam odwołania od decyzji organów podatkowych i odpowiedzi na wezwania.
- Weryfikuję i odpowiadam na zarzuty u podstaw, których leży zebrany podczas kontroli podatkowej materiał dowodowy.
- Reprezentuję przedsiębiorcę w sprawach podatkowych i celnych przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym i Naczelnym Sądem Administracyjnym. Wnoszę skargi i zażalenia na działanie organów kontroli do Wojewódzkich Sądów Administracyjnych. Przygotowuję skargi kasacyjne do Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Każdego dnia umacniam się w przekonaniu, że kluczową obroną przed decyzjami organów podatkowych jest prawidłowe pismo procesowe przygotowane w oparciu o solidną podstawę prawną, która ma swoje uzasadnienie zarówno w orzecznictwie jak i doktrynie. Staram się wspierać moich Klientów, w często trudnym dla nich czasie kontroli podatkowej, zapewniając poczucie bezpieczeństwa i dając im świadomość, że wyspecjalizowany doradca trzyma rękę na pulsie.