Czy świąteczne prezenty mogą być kosztem podatkowym?
Święta za pasem, zatem wielu przedsiębiorców staje przed dylematem, czy wydatki na świąteczne prezenty dla kontrahentów mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Tak samo, czy świąteczne ozdoby w firmie mogą stanowić koszt podatkowy. Dzisiejsze realia prowadzenia działalności gospodarczej niejako wymuszają w nas chęć obdarowywania klientów upominkami. Należy uważać, aby nie przesadzić z hojnością. Wyjaśnię to w poniższym wpisie.
Z pomocą przyjdzie nam żelazna reguła zawarta w ustawach podatkowych. Wydatek może być zaliczony do KUP pod warunkiem, że został poniesiony w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. To warunek wynikający odpowiednio z art. 22 ust. 1 ustawy o PIT oraz art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.
W praktyce, aby przedsiębiorca mógł skorzystać z tego dobrodziejstwa, podarunki powinny być opatrzone logo firmy, a celem przekazania upominku powinna być szeroko pojęta reklama firmy, czy marki. Prezent nie powinien też być zbyt kosztowny i jego celem ma być rzecz jasna osiągniecie, zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodu.
Należy uważać, aby nie przekroczyć cienkiej granicy, jaka istnieje pomiędzy reklamą a reprezentacją (o tym będę więcej pisał w innej publikacji). Wydatki na reprezentacje są wyłączone z kosztów podatkowych i w większości przypadków najwięcej dylematów powoduje właśnie rozstrzygniecie, kiedy wydatek będzie reklamą, a kiedy zostanie uznany za koszt reprezentacji.