Święta za pasem, zatem wielu przedsiębiorców staje przed dylematem, czy wydatki na świąteczne prezenty dla kontrahentów mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Tak samo, czy świąteczne ozdoby w firmie mogą stanowić koszt podatkowy. Dzisiejsze realia prowadzenia działalności gospodarczej niejako wymuszają w nas chęć obdarowywania klientów upominkami. Należy uważać, aby nie przesadzić z hojnością. Wyjaśnię to w poniższym wpisie.

Z pomocą przyjdzie nam żelazna reguła zawarta w ustawach podatkowych. Wydatek może być zaliczony do KUP pod warunkiem, że został poniesiony w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. To warunek wynikający odpowiednio z art. 22 ust. 1 ustawy o PIT  oraz art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

W praktyce, aby przedsiębiorca mógł skorzystać z tego dobrodziejstwa, podarunki powinny być opatrzone logo firmy, a celem przekazania upominku powinna być szeroko pojęta reklama firmy, czy marki. Prezent nie powinien też być zbyt kosztowny i jego celem ma być rzecz jasna osiągniecie, zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodu.

Należy uważać, aby nie przekroczyć cienkiej granicy, jaka istnieje pomiędzy reklamą a reprezentacją (o tym będę więcej pisał w innej publikacji). Wydatki na reprezentacje są wyłączone z kosztów podatkowych i w większości przypadków najwięcej dylematów powoduje właśnie rozstrzygniecie, kiedy wydatek będzie reklamą, a kiedy zostanie uznany za koszt reprezentacji.

@podatkowe dylematy